Home

Saturday, 5 May 2012

Kenapa UMNO Suka Membuat Fitnah Dengan Skandal Seks?

by Perindu Kedamaian
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

سْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,

Dalam era kemajuan sains dan teknologi ini, manusia bukan sahaja menyebar fitnah menggunakan lisan, tetapi juga melalui kecanggihan teknologi maklumat, sama ada melalui media cetak (akhbar) mahupun media elektronik (internet/ television). Tujuan kemudahan itu dicipta untuk memudahkan kita melihat, mendengar dan menyebarkan apa jua berita dan maklumat tentang keadaan yang berlaku di sekeliling kita, sama ada apa yang berlaku di dalam negeri mahupun di luar negeri.

Oleh itu kita hendaklah menggunakan kemudahan-kemudahan tersebut dengan baik dan bijaksana. Namun apa yang membimbangkan pada masa ini terdapat segelintir masyarakat yang tidak bertanggungjawab dan menyalahgunakannya untuk menyebarkan berita-berita yang tidak benar dan fitnah, mereka-cipta gambar-gambar skandal seks, khabar-khabar angin apatah lagi yang mengandungi unsur-unsur fitnah dan mengaibkan orang lain.

Kita perlu mengetahui bahawa fitnah itu adalah satu perkara yang buruk dan boleh menjejaskan maruah seseorang. Fitnah ialah tuduhan, khabar, kisah dan lain-lain yang diadakan atau dibuat-buat untuk memburukkan atau membencanakan seseorang dan memfitnah pula ialah membuat fitnah dan mengada-adakan sesuatu untuk memburuk-burukkan atau membencanakan sesuatu pihak yang dilakukan sama ada dengan perkataan atau tulisan atau isyarat , gambar-gambar, VCD dan gerak-geri dan sebagainya, sama ada perkara itu sememangnya suatu keaiban atau kekurangan mahupun bukan. Orang yang membuat fitnah itu dikatakan juga sebagai orang yang membawa mulut atau mengadu domba.

Dalam sebuah hadis Rasulullah SAW pernah bertanya kepada para sahabat, "Tahukah kamu apa itu mengumpat?'' "Tidak,'' jawab sahabat. Balas Baginda, "Mengumpat adalah kamu menyebut tentang kawan kamu apa yang dibencinya.'' Para sahabat bertanya lagi, "Bagaimanakah sekiranya sesuatu yang disebut itu ada padanya?'' Jawab Rasulullah SAW, "Itulah maksudnya mengumpat.'' Nabi berkata lagi, "Kalau kamu menyebut apa yang tidak ada padanya, itu adalah buhtan (fitnah).'' (Hadis Riwayat Tirmizi)

Kenapakan manusia suka membuat fitnah kepada indivudu tertentu? Puncanya adalah kerana orang yang difitnah adalah musuh politiknya (untuk merosakkan kaeria politik seseorang) atau pun saingannya dalam perniagaan atau kedegkian hati kerana kejayaan seseorang di dalam kerjayanya dan kehidupan.

Siapakah yang akan terlibat dengan dosa besar fitnah?

1. Individu yang mula-mula mencipta dan merancangan berita fitnah itu dengan diubah suai gambar-gambar palsu (superimpose) dan dimuatkan dalam internet (facebook, blog atau you-tube)

2. Semua akhbar yang memuatkan dalam akhbar mereka tanpa usul periksa di petik daripada laman sosial dan membenarkan berita-berita atau gambar-gambar berupa fitnah tersebut.

3. Sesiapa sahaja yang 'share' dan 'like' dan mempercayai dan menyebarkan pula berita fitnah tersebut kepada rakan-rakan mereka dalam facebook atau blog.

4. Semua saluran televison yang menyiarkan berita fitnah dan membesar-besarkannya seolah-olah perkara tersebut benar-benar berlaku tanpa membawa saksi dan bahan bukti yang sahih.

5. Semua NGO , kelab, persatuan, pemimpin parti politik , pemimpin masyarakat, bekas pemimpin negara, pensyarah, wartawan, penulis blog dan artis yang menyokong dan memberi komen negatif tanpa membawa saksi yang adil terhadap berita fitnah terutama yang melibatkan tuduhan zina atau liwath maka mereka semuanya akan mendapat saham DOSA BESAR . Sia-sia sahaja amal soleh dan amal ibadah mereka di dunia kerana seronok mempromosikan berita fitnah dan tuduhan jahat . Termasuk juga individu yang hebat memperkatakan Islam dan pakar motivasi tetapi tewas dengan hasutan syaitan mudah mempercayai fitnah dan tuduhan zina dan liwath kepada seorang muslim tanpa membawa 4 orang saksi yang adil. Setakat dakwaan tidak cukup untuk disabitkan kesalahan seseorang muslim.

Apakah akibat yang akan mereka terima di dunia dan akhirat jika mereka membuat, menyebarkan, menyokong dan mempercayainya?

Akibat di dunia yang akan diterima :

1. Kehidupannya tidak diberkati oleh Allah SWT.

2. Rezekinya akan sempit dan jiwanya tidak akan tenang.

3. Rumah tangganya akan menjadi porak peranda.

4. Aibnya akan di dedahkan oleh orang lain kerana dia mendedahkan aib orang lain.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Wahai golongan yang beriman dengan lisannya, tetapi tidak beriman dengan hatinya. Janganlah kamu mengumpat kaum muslimin dan janganlah mengintip keaiban mereka, maka barang siapa yang mengintip keaiban saudaranya, nescaya Allah akan mengintip keaibannya dan siapa yang diintip Allah akan keaibannya maka Allah akan membuka keaibannya walaupun dirahsiakan di lubang kenderaannya.” (Hadis riwayat at-Tirmidzi)

5. Hatinya akan menjadi hitam, keras dan mati kerana dosa besar yang dilakukannya menutup pintu hidayah daripada Allah SWT.

Nabi SAW bersabda maksudnya : “Sesiapa yang melakukan satu dosa, maka akan tumbuh pada hatinya setitik hitam, sekiranya dia bertaubat akan terkikislah titik hitam itu daripada hatinya. Jika dia tidak bertaubat maka titik hitam itu akan terus merebak hingga seluruh hatinya menjadi hitam.” (Hadis riwayat Ibn Majah)

6. Membuat dan menyebar fitnah adalah kawan syaitan, syaitan cukup suka berkawan dengan golongan ini. Jika di dunia ini sudah menjadi kawan karib syaitan maka akan hilang dalam jiwa mereka sifat kasih sayang sesama saudara muslim dan akan timbul perasaan hasad dengki, iri hati dan dendam kesumat. Syaitan akan mendorong mereka kepada perbuatan terkutuk yang lebih dahsyat lagi.

Akibat di akhirat yang akan diterima :

1. Tidak dapat masuk syurga .

Nabi SAW bersabda maksudnya : “Tidak akan masuk syurga pembawa fitnah”

(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

2. Menjadi seorang muflis.

Nabi SAW bersabda: “Orang yang muflis di kalangan umatku adalah orang yang pada hari kiamat nanti datang membawa pahala solat, zakat dan puasa, namun di samping itu ia membawa dosa mencela, memaki, menuduh zina, memakan harta dengan cara yang tidak benar, menumpahkan darah, dan memukul orang lain.” (Hadis Riwayat Muslim)

3. Di aibkan oleh Allah SWT.

Abu Zhar Al-Ghiffari berkata, Rasullullah SAW. bersabda maksudnya :”Barangsiapa menyiarkan terhadap orang muslim satu perkataan untuk memalukannya dengan tidak sebenarnya, nescaya dia akan diberi malu oleh Allah dalam neraka pada hari kiamat” (Hadis Riwayat Ibnu Abid Dunya)

4. Semasa Israk dan Mikraj Nabi SAW nampak perempuan yang kepalanya seperti kepala babi dan badannya pula seperti keldai . Mereka adalah perempuan yang suka mengadu domba dan sangat suka berdusta.Ada pula perempuan yang baginda nampak yang rupanya berbentuk anjing dan beberapa ekor ular serta kala jengking masuk ke dalam mulutnya dan keluar melalui duburnya. Mereka adalah perempuan yang suka marah kepada suaminya dan memfitnah orang lain.

(Walaupun seksaan itu ditujukan kepada kaum wanita yang suka mengadu domba dan memfitnah orang lain tetapi sekiranya lelaki juga suka memfitnah maka seksaan yang serupa juga akan diterimanya di akhirat nanti)

5. Semasa peristiwa Israk dan Mikraj, Rasulullah SAW di nampakkan beberapa seksaan-seksaan yang akan di terima umatnya di hari akhirat nanti kerana dosa-dosa yang pernah mereka lakukan di dunia. Salah satu seksaan yang dahsyat yang akan diterima oleh umatnya adalah mereka yang suka bermusuhan sesama saudara muslim dan suka cari aib orang lain dan didedahkan kepada orang ramai.

Nabi SAW bersabda maksudnya : "...ada sekelompok lagi kukunya terbuat daripada tembaga api neraka, panjang kukunya lalu mencakar-cakar mukanya.dan mengoyak-ngoyakan mukanya sendiri, hancur muka dan dikembalikan lagi ke bentuk asal begitulah berulang-ulang. Ini balasan untuk mereka yang sentiasa bermusuh-musuhan sesama saudara muslim, suka cari aib orang lain, menepuk air di dulang terpercik ke muka sendiri."

Sahabat yang dimuliakan,

Marilah sama-sama kita tinggalkan segala bentuk fitnah dan mengaibkan orang lain, nasihatkanlah mereka-mereka yang seronok memuat-turunkan gambar-gambar lakunan seks oleh para pemimpin masyarakat atau mereka yang dikenali ramai sedangkan belum pasti betul dan biasanya gambar seperti itu adalah palsu.

Dalam Islam jika kita menuduh seseorang itu berzina perlu membawa 4 orang saksi yang adil, jika tidak hukuman qazab boleh dikenakan kepada mereka yang membuat tuduhan tersebut. Sebenarnya perbuatan fitnah dan jahat seperti ini adalah pekerjaan orang-orang fasik, munafik dan zalim yang tak takut dosa dan kemurkaan Allah SWT. Kalian boleh saksikan di dunia ini mereka yang terlibat dengan konspirasi fitnah dan mereka cipta vedio seks fitnah tidak akan bahagia hidup mereka dan sentiasa mendapat musibah kerana dosa-dosa fitnah amat dibenci oleh Allah SWT balasannya akan diterima di dunia lagi sebelum mereka diseksa di hari akhirat nanti.

by:Abu Basyer

No comments: